El Treball de Recerca (1)
El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot l’alumnat de batxillerat.
S’ha d’iniciar preferentment durant el primer curs i presentar obligatòriament durant el segon curs.
Té les característiques següents:
• És una recerca adequada al nivell d’estudis que està cursant l’alumnat.
• És una recerca adequada al nivell d’estudis que està cursant l’alumnat.
• Pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari.
• Està tutoritzat per un professor o professora.
• Se li ha de dedicar unes 70 hores i representa el 10% de la qualificació final del batxillerat.
• Es presenta per escrit i oralment.
• Està tutoritzat per un professor o professora.
• Se li ha de dedicar unes 70 hores i representa el 10% de la qualificació final del batxillerat.
• Es presenta per escrit i oralment.
• S’avalua tenint en compte l’actuació de l’alumne o alumna durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral.
• Cada centre fa una proposta del marc on s’ha de desenvolupar el treball, l'organitza des de les tutories i estableix una normativa sobre el calendari, els criteris d’avaluació i la presentació dels resultats de la recerca.
• Abans de començar el treball, s’ha de decidir quina orientació (general o específica) se li vol donar i quin serà l’abast de la recerca. La metodologia és diferent segons el tipus de treball: científic, tecnològic, estadístic, artístic, literari, històric, etc.
• Per norma general, es tracta d’un treball individual, llevat dels casos en què sigui necessari fer un treball de grup per la dinàmica de la recerca. Des del nostre Institut s'aconsella que es faci de manera individual o en parelles.
• Cada centre fa una proposta del marc on s’ha de desenvolupar el treball, l'organitza des de les tutories i estableix una normativa sobre el calendari, els criteris d’avaluació i la presentació dels resultats de la recerca.
• Abans de començar el treball, s’ha de decidir quina orientació (general o específica) se li vol donar i quin serà l’abast de la recerca. La metodologia és diferent segons el tipus de treball: científic, tecnològic, estadístic, artístic, literari, històric, etc.
• Per norma general, es tracta d’un treball individual, llevat dels casos en què sigui necessari fer un treball de grup per la dinàmica de la recerca. Des del nostre Institut s'aconsella que es faci de manera individual o en parelles.
El treball de recerca se sol desenvolupar a partir de les etapes o fases següents:
- Elecció del tema i la qüestió a investigar.
- Plantejament d’hipòtesis o objectius inicials.
- Planificació de la recerca.
- Cerca d’informació.
- Processament de la informació.
- Síntesi dels resultats de la investigació.
- Elaboració de conclusions.
- Revisió de la feina feta.
- Presentació de l’informe:
- Redacció del treball.
- Exposició oral.
A més de l’orientació sobre les tècniques habituals emprades en qualsevol recerca, el tutor o tutora del treball vetlla perquè l’alumnat:
- efectuï les tasques amb regularitat,
- utilitzi adequadament les fonts d’informació,
- faci una selecció correcta de la informació
- i estructuri correctament la presentació final.
Amb aquesta finalitat, es duen a terme entrevistes periòdiques, on es fa el control sobre l’estat del treball i s’estableixen objectius per a les pròximes trobades.
Conseqüentment, el tutor o tutora del treball de recerca és present en totes les seves fases.
Conseqüentment, el tutor o tutora del treball de recerca és present en totes les seves fases.
A l’hora d’escollir el treball de recerca cal tenir en compte la relació de la recerca amb:
- La pròpia modalitat de batxillerat.
- Els interessos o aficions personals.
- L’entorn immediat: escola, barri, municipi...
- El nivell d’aprofundiment de la recerca, que hauria de ser l’adequat a la pròpia capacitat i preparació i, per tant, abastable.
- L’equilibri entre el temps de dedicació i la complexitat del tema: la recerca hauria d’estar limitada a una sola qüestió (qui, què, quan, com i per què).
- L’enfocament de la recerca com una qüestió a investigar. Cal acotar bé les preguntes que es volen respondre. En aquest sentit, és bo de plantejar-se algun aspecte desconegut sobre el tema del treball i intentar contestar-lo per mitjà de la investigació.
- Les fonts d’informació existents i la facilitat per accedir-hi. Abans de decidir-se, és convenient fer una recerca preliminar per garantir la viabilitat del treball.
- Els materials i recursos disponibles per desenvolupar el treball (aparells i instruments necessaris per a la recerca, l’experimentació, la realització i la presentació de l’informe...).
Un cop decidida quina és la qüestió essencial de la recerca, cal identificar els factors, o variables, que poden influir en el procés que es vol investigar i guiar la recerca principal.
Per planificar el desenvolupament del treball de recerca és convenient fer un full de planificació, en el qual s’han d’indicar:
- les activitats que cal fer (de cerca i processament de la informació, síntesi, avaluació i redacció de l’informe) i l’ordre en què s’han de fer;
- la programació de les visites, entrevistes, enquestes, etc., que cal fer;
- el període de temps estimat per a cada una d’aquestes activitats;
- la relació de material i aparells necessaris per desenvolupar les activitats i els permisos que es necessiten per fer ús de les instal·lacions (laboratori, aula d’informàtica, biblioteca, etc.).
Hi ha diverses tècniques de cerca d’informació. Segons el tipus de recerca, s’utilitza l’una o l’altra o diverses en combinació.
Les més habituals són:
La informació obtinguda s’ha de processar per diferents formats, amb l’objectiu de generar coneixement.
- L'observació sociocultural: és la més adequada per estudiar comportaments o esdeveniments socials. Aplica eines de recollida d’informació com:
- les entrevistes,
- els qüestionaris,
- les enquestes o
- els registres d’observació.
- L'observació artística o arquitectònica d’un disseny o instal·lació: en aquest cas és convenient disposar d’un esquema pautat amb els factors que caldrà observar, analitzar, interpretar i valorar, tant des del punt de vista funcional com estètic o semiòtic.
- La cerca bibliogràfica i documental: que és la localització d’informació continguda en llibres, revistes generals o especialitzades, diaris, arxius, documents escrits o amb imatges en diferents suports (convencionals, digitals...). Aquesta tècnica s’utilitza en la realització de tots els treballs de recerca en major o menor grau.
- La consulta de fonts històriques: que és la consulta de materials diversos (escrits, visuals o orals, en arxius, biblioteques o a través de testimonis de persones) per obtenir informació sobre fets històrics i sobre les causes que els van produir.
- La cerca a Internet: que és l’exploració de recursos sobre qualsevol tema a través de la xarxa. L’eina que s’utilitza en aquest tipus d’investigació és un cercador.
- La cerca experimental: o el conjunt de mètodes i tècniques emprats per recollir informació d’un treball de tipus experimental. Cal decidir quines variables intervenen en el procés estudiat, quina de les variables interessa investigar (variable dependent), així com dissenyar un experiment per controlar la variació i dependència d’aquestes variables.
La informació obtinguda s’ha de processar per diferents formats, amb l’objectiu de generar coneixement.
- En primer lloc, cal ordenar i classificar la informació per mitjà de fitxes, taules, fulls de càlcul o bases de dades.
- En segon lloc, cal analitzar, contrastar i interpretar la informació, aplicant les tècniques i conceptes propis de les disciplines.
- identificació de les regularitats,
- correlacions entre variables, relacions causa-efecte,
- explicació dels resultats obtinguts, tenint en compte els coneixements teòrics i la bibliografia consultada,
- i suggeriment de les aplicacions possibles dels resultats o propostes que ajudin a continuar la recerca.
- avaluació de la pròpia capacitat d’organització,
- valoració del temps de què es disposa,
- tria de qüestions
- l’elecció de variables,
- previsió de materials i instal·lacions que s’utilitzaran,
- preparació dels materials necessaris,
- programació de visites possibles,
- previsió dels problemes que pot comportar seguir amb la recerca,
- dinàmica de treball
- cooperació amb els companys, si s'escau
- la relació amb el tutor o tutora, amb les persones enquestades o entrevistades, etc.
Els resultats d’aquesta revisió són necessaris per completar els apartats de conclusions i recomanacions de l’informe o, si escau, per replantejar les estratègies de treball.
Abans de presentar el treball de recerca s’ha de tenir en compte:
- La redacció i la presentació escrita: abans de començar a redactar el treball, cal seleccionar i ordenar les idees que es volen exposar, d’acord amb l’estructura que se li vol donar:
- En primer lloc cal redactar el nucli de l’informe i després la introducció i les conclusions.
- Durant la redacció s’ha de procurar escriure frases clares i utilitzar el vocabulari específic quan sigui necessari. Es pot afegir un glossari al final del treball si es considera adient.
- Els capítols del nucli de l’informe es numeren i es poden dividir en apartats i subapartats.
- Cal referenciar la bibliografia i altres fonts de documentació seguint les normes de citació acceptades.
- Els annexos s’han d’enumerar.
- Les notes a peu de pàgina són un recurs que permet complementar o aclarir algun punt del text. S’escriuen amb un tipus de lletra menor que el del text normal i van precedides d’un senyal (asterisc o superíndex), que també s’escriu en el lloc del text on s’insereix el missatge.
- Inici:
- portada, que ha d’ocupar una pàgina sencera (la primera de l’informe) i ha de contenir la informació següent:
- títol,
- autor/s o autora/es (nom i grup),
- tutor o tutora del treball i
- data de presentació
- resum o abstract: és un text breu (d’unes 250 paraules) que ha de sintetitzar el contingut del treball, i fer-ne ressaltar especialment els resultats o conclusions més importants. L’objectiu principal del resum és que el lector del text es faci càrrec ràpidament de què hi trobarà. S’ha de redactar en la llengua en què es redacta el treball, en una llengua estrangera i en la llengua en què no estigui redactat el treball (català o castellà).
- índex: on hi ha d'haver la relació de totes les parts de l’informe (la introducció, els títols dels capítols del nucli de l’informe, les conclusions i projeccions, la llista de referències i els títols dels annexos) amb el número de la pàgina en la qual apareixen.
- Cos:
- introducció, on s’exposen la motivació de la recerca i els objectius del treball, la seva relació amb altres treballs, les circumstàncies acadèmiques o històriques que l’han afavorit i la metodologia emprada. No es tracta d’un capítol de l’informe i no ha de donar detalls sobre la investigació que s’ha fet, els resultats, les conclusions i les projeccions.
- nucli de l’informe, que conté informació, distribuïda en capítols, sobre els mètodes de treball seguits, les lleis aplicades, els càlculs efectuats, les descripcions, els dibuixos dels resultats obtinguts i la interpretació i anàlisi d’aquests resultats. Els capítols es poden dividir en apartats i en subapartats, cadascun amb el seu encapçalament i numerats de forma adient. Les descripcions han de ser suficients perquè un especialista en la matèria pugui seguir i comprendre les etapes del treball sense dificultat. En el text s’inclouen totes les il·lustracions, taules i fórmules essencials per a la comprensió del treball.
- conclusions: que han de ser una relació clara de les deduccions fetes com a conseqüència de la investigació. Poden incloure resultats quantitatius. Si s'escau, es poden afegir algunes recomanacions d’accions futures que semblin necessàries com a resultat de les conclusions o d’alguna experiència feta durant l’elaboració del treball.
- i la llista de referències documentals que és la relació de totes les fonts consultades (enciclopèdies, llibres, revistes, articles, vídeos, webs...) en què es basa el treball. En el nucli del treball s'ha de fer referència a aquesta llista quan se cita alguna d’aquestes fonts. En tots els casos cal conèixer la forma adequada de respectar els drets d’autoria, la forma de citar adequadament les fonts consultades i l’us ètic de la informació obtinguda.
- Final:
- annexos, que inclouen aquells materials complementaris no essencials per a la comprensió del text (detalls de procediments aplicats, demostracions matemàtiques i taules), si es vol ampliar la informació. Com per exemple:
- material que no es pot col·locar en el nucli de l’informe a causa de les seves dimensions (plànols, esquemes, dibuixos...) o de la seva naturalesa (arxius multimèdia);
- material complementari (detalls complets de procediments aplicats, demostracions matemàtiques, il·lustracions i taules) que en el nucli de l’informe alteraria la presentació lògica i ordenada del treball;
- documentació d’interès per al lector de l’informe i que no se cita a la llista de referència; descripció detallada d’equips o programes emprats.
Presentació oral: Per fer una bona presentació oral del treball de recerca, cal planificar-la i tenir en compte que ha de ser:
- Una exposició clara i rigorosa que ha de sintetitzar tot el treball. No s’ha de fer únicament una lectura de les conclusions.
- Cal procurar, també, que l’exposició sigui dinàmica i entenedora.
- Cal pensar quins mitjans tècnics i digitals es poden utilitzar.
- S’ha de valorar molt bé la distribució de la presentació en el temps de què es disposa: en general, el temps de la presentació es limita a quinze minuts.
- Ha de contenir tres parts: introducció, nucli i conclusions, igual que el cos de l’informe.
- S'han hagut d'identificar i organitzar els punts clau.
- Cal desenvolupar transicions entre els punts clau.
- S’han d’escollir els exemples i incidents més adequats per clarificar la presentació i fer-la amena.
- Cal preparar un guió esquemàtic de l’exposició amb els punts clau del treball i els exemples que es poden utilitzar durant la presentació.
- S’ha de preparar informació visual que pugui il·lustrar els punts clau.
- Que és aconsellable fer-la en format digital, però que no és obligatori.
- Memoritzar-ne l’estructura i el desenvolupament general.
- Assajar-la en veu alta i comprovar que la seva durada no sobrepassa el temps de què es disposa. Si es pot fer amb públic, molt millor.
- Assegurar-se que el material de suport és variat i il·lustratiu.
- Estableixis contacte visual amb aquells que t'escolten.
- Parlis amb calma, amb naturalitat i amb un to de veu clar i audible.
- Et mostris relaxat/da i convençut/da de l’interès del treball.
- Recordis que pots consultar el guió, si escau.
- Et centris en els aspectes fonamentals del treball i exposis la conclusió d’una manera convincent.
- Els centres educatius i els centres de recursos pedagògics disposen d’exemples de treballs ja fets, que pots obtenir a través del professorat del centre.
- Hi ha nombroses entitats i organismes que convoquen premis per a treballs de recerca i que és el teu tutor o tutora qui et facilitarà més informació.
- Que a la xarxa hi pots trobar molta més informació, començant per la pàgina web de l'Institut: http://www.instituticaria.cat/ que a la pestanya de Batxillerat té un apartat dedicat al treball; a www.xtec.cat (apartat Curriculum i orientació), a http://www.edu365.cat/batxillerat/recerca/index.html i a moltes altres que també pots trobar tu.
I només m'he deixat que:
- Teòricament no podeu triar amb qui el feu, sinó quin Departament us l'ha de tutoritzar.
- Que haureu de triar-ne tres per si al primer no hi podeu accedir.
- Que en el cas que hàgiu triat un Departament amb força demanda, la mitjana de la primera avaluació serà la que marcarà l'ordre d'accés.
- Que és molt important que escolliu un tema que us motivi, ja que si no serà molt difícil que us hi poseu.
- I que l'ideal és fer-lo durant les vacances d'estiu d'aquest curs, perquè si no es fa així, el segon de batxillerat es converteix en un curs més hitèric encara.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada